Sunday, January 30, 2005

Tuai Padi...Not a day without works.. not a day without words..

Assalamualaikum.. dear mujtahidah.. nampak tak tajuk kat atas ni..? ni merupakan tajuk Blog yang tiba-tiba aku jumpa, sewaktu mencari apa itu maksud "algojo"... pada mulanya aku pelik, kenapa sahabatku itu gemarkan lagu-lagu M Nasir (sifoo), dan ramli sarip... jadi aku berbual dengannya, bertanyakan itu dan ini... pernah dengar lagu "Tanya sama itu hud-hud ? by M nasir... mesti tak ramai yang kaji apa erti disebalik lirik yang disampaikan dalam lagu tu... sahabat tanyakan aku.. apa dalam fikiran aku bila dia sebut "algojo" .. ntah apa pun aku tak faham.. jadi aku dengar lagu yang dia send kepadaku melalui Yahoo Messenger.... banyak yang tersirat dalam lirik lagu m-nasir ni.. erm... sedang mencari-cari apa ertinya "al-gojo", tersesat pula aku ke blog di bawah ini.. :) baca punya baca, best la cerita ni.. :)
Suatu petang, ditahun 1525. Penjara tempat tahanan orang-orang di situ terasa hening mencengkam. Jeneral Adolf Roberto, pemimpin penjara yang terkenal bengis, tengah memeriksa setiap kamar tahanan. Setiap banduan penjara membongkokkan badannya rendah-rendah ketika 'algojo penjara' itu melintasi di hadapan mereka. Kerana kalau tidak, sepatu 'boot keras' milik tuan Roberto yang fanatik Kristian itu akan mendarat di wajah mereka. Roberto marah besar ketika dari sebuah kamar tahanan terdengar seseorang mengumandangkan suara-suara yang amat ia benci. "Hai...hentikan suara jelekmu! Hentikan...!" Teriak Roberto sekeras-kerasnya sambil membelalakkan mata. Namun apa yang terjadi? Laki-laki di kamar tahanan tadi tetap saja bersenandung dengan khusyu'nya. Roberto bertambah berang. Algojo penjara itu menghampiri kamar tahanan yang luasnya tak lebih sekadar cukup untuk satu orang. Dengan marah ia menyemburkan ludahnya ke wajah tua sang tahanan yang keriput hanya tinggal tulang. Tak puas sampai di situ, ia lalu menyucuh wajah dan seluruh badan orang tua renta itu dengan rokoknya yang menyala. Sungguh ajaib... Tak terdengar secuil pun keluh kesakitan.
"Ending" untuk artikel ni :-

Benarlah firman Allah... "Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama ALLAH, tetaplah atas fitrah ALLAH yang telah menciptakan manusia menurut fitrahnya itu. Tidak ada perubahan atas fitrah ALlah. Itulah agama yang lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui." (QS30:30) Syeikh Al-Islam Turki yang terakhir iaitu As-Syeikh Mustafa Al Basri telah menegaskan dalam bukunya ... ".......sekularisma yang memisahkan ajaran agama dengan kehidupan dunia merupakan jalan paling mudah untuk menjadi murtad." Click For More

No comments: